top of page
  • Foto van schrijverNiels Bouwmeester - Cargo Coaching

Wat valt er überhaupt te controleren op lading zekeren?



Onderweg zie ik helaas vaak nog veel misstanden met betrekking tot het zekeren van ladingen.


Ondanks dat er met enige regelmaat controles uit worden gevoerd op lading zekeren, blijft het soms subjectief. Om de weg veiliger te maken op het gebied van lading zekeren mogen er wat mij betreft nog wel wat meer controles plaats vinden.


Wat valt er eigenlijk voor een controlerende instantie te controleren?

Er zijn veel tools beschikbaar voor een controlerende instantie, waaronder bijvoorbeeld het boekwerk Loadinfo, actuele informatie over ladingzekering.


Echter zijn de controles allemaal statische controles. Hieronder een opsomming van dingen waarvan ík denk die in twijfel gebracht kunnen worden.


Wrijvingscoëfficiënt?

Er zijn vastgestelde wrijvingscoëfficiënten vanuit de EN12195-1 beschikbaar, enkel geven die een getal droog of nat én schoon. Maar dit is niet hetgeen een controleur vaak in de praktijk tegen komt. Het vaststellen van de daadwerkelijke wrijvingscoëfficiënt is dus niet mogelijk en is bij een controle een aanname vanuit de Europese norm.

Vormstabiele laadeenheid?

Er bestaan wetten en normeringen voor het testen en certificeren van stabiele laadeenheden, een grote meerwaarde tegenwoordig.

Maar, wie zegt mij dat wanneer er ooit een certificaat hierop is afgegeven, het daadwerkelijk ook zo in de praktijk gebeurt óf aangetroffen wordt. Daarnaast is het onmeetbaar tijdens een controle op dit moment.


Echter, is het de kunst om te weten wat nodig is om de vormstabiliteit te bewerkstelligen. Voor het geval waarbij rekfolie wordt gebruikt, zijn er systemen in de markt, die kunnen meten welke (druk)kracht de folie aanbrengt op de lading.


Met testapparatuur die de vormstabiliteit van een laadeenheid meet, kun je dus (eigenlijk alleen proefondervindelijk) bepalen welke kracht er daadwerkelijk is.


Er is bijvoorbeeld een handzame sensor ontwikkeld, die op een hoek van de pallet wordt aangebracht en die de aangebrachte druk meet.

Wanneer je dus volgens het certificaat verpakt, kun met je deze sensor de kracht gedurende het gehele traject op elk gewenst moment zichtbaar maken.


Dit kán tevens een handig hulpmiddel zijn voor een controlerende instantie. Niet alleen de controlerende ambtenaar kan op elk moment controleren. Ook de verpakker, verzender, verlader, chauffeur en ontvanger.

Stabiele opbouw?

Indien er geen certificaat bij het voertuig aanwezig is, en of de stickers er nog op zitten, is het dus aan de kennis en inzicht van de controleur of het bijvoorbeeld een XL opbouw betreft. De technische staat van de opbouw daargelaten.


Zwaartepunten van de ladingen?

Er zijn maar weinig verladers die het zwaartepunt van een lading opgeven, wellicht dat dit op een vrachtbrief staat. Dit terwijl een lading allicht kantel gevaarlijk kán zijn.


Lastverdeling?

Dit kan worden berekend, indien men weet hoe dit berekent dient te worden.


Voorspankracht?

Dit kan alleen gemeten worden zodra de controleur beschikking heeft tot bijvoorbeeld een voorspanningsmeter.

Er wegen dus erg veel factoren mee tijdens een controle, waarop een controleur een gedegen beslissing dient te maken. Ook al zijn er veel hulpmiddelen beschikbaar, is het nimmer helemaal exact. Dit zal dan ook wel een utopie zijn.


Denk hier dan ook eens over na wanneer je in gesprek bent tijdens een controle, en wees begripvol. Ga in gesprek en je krijgt wellicht nog wat onbetaald advies!

Nog niet mee eens, ga naar de rechter! Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Bij ieder kruispunt kun je de weg kwijtraken en niet in Rome terechtkomen. Maak foto's van jouw situatie, zodat je bij een verschil van inzicht een deskundige kan raadplegen.



Een specialistische training lading zekeren kan uitkomst bieden.


Veel veilige kilometers toegewenst!



Niels Bouwmeester



694 weergaven
Code 95 Antislipmatten Rekenhulp ladingzekering Rekenhulp spanbanden Rekenhulp lading zekeren Niels Bouwmeester Cargo Coaching Code 95 lading zekeren ladingzekering specialist ladingzekering Ladingzekerheid Code 95 Calculator ladingzekering Ladingzekering calculator Spanbanden Sjorbanden Neerbinden Neersjorren Code XL EN12642 Sjorogen Wetgeving ladingzekering Neerzekeren Spanriemen Eumos 40509 Eumos 40511
bottom of page