Mijn kopschot kan 50% van het laadvermogen aan
Een veel voorkomend stuk in de boeken en de trainingen. Zonder dat men er verder over na gaat denken maar, 50% van welk laadvermogen eigenlijk?
Het heet tegenwoordig gespecificeerd laadvermogen, de reden daarvan is dat het laadvermogen per land verschillend kan zijn.
Toegestane laadvermogen
Als voorbeeld nemen we Duitsland ten opzichte van Nederland. Het toegestane maximaal toegelaten massa (M.T.M.) in Duitsland is 40 ton. Terwijl de maximaal toegelaten massa (M.T.M.) in Nederland 50 ton bedraagt.
Veelal worden de EN 12642 Code XL testen uitgevoerd op 27 tons laadvermogen, maar in Nederland is het bijvoorbeeld ook mogelijk op 32 tons laadvermogen.
Wat betekent dit nu?
Mijn kopschot kan in Duitsland 50% van 27 ton aan. (Dit staat voor 13.500 daN) Maar in Nederland is 50% van 32 ton een ander getal. (Dit staat voor 16.000 daN) Dit terwijl het exact dezelfde opbouw kan zijn!
Een verschil van 2500 daN die er als Nederlander minder af gezekerd hoeft te worden.
Dit rekenvoorbeeld geldt voor de gehele opbouw, dus eveneens voor zijwaarts (40%) en achterwaarts (30%). En dat is dus de reden dat men het definieert als gespecificeerd laadvermogen.
Tweedehands trailermarkt
Bovenstaand kan helemaal interessant zijn als ik mij, als niet Nederlandse firma begeef op de tweedehands Nederlandse trailermarkt. Ik ben dus op zoek naar een tweedehands Nederlandse XL trailer en ik koop de trailer, dan wordt doormiddel van het VIN nummer mijn maximaal toegelaten massa (M.T.M.) wel aangepast naar het maximaal toegelaten massa (M.T.M.) van het betreffende land maar de waarden van het oorspronkelijke certificaat niet!
Dus een voordeel waardoor je minder hoeft te zekeren.
Wat nu?
Zorg er voor dat het certificaat van de opbouw dus ten alle tijden bij het voertuig aanwezig is. Het certificaat is leidend, niet een sticker op de achterdeur of op het kopschot.
Een specialistische training lading zekeren kan uitkomst bieden.
Veel veilige kilometers toegewenst!
Niels Bouwmeester
Comments