top of page
  • Foto van schrijverNiels Bouwmeester - Cargo Coaching

De kantbalk en het chassis als vastzetpunt

Aanhaken aan de kantbalk, mag dit wel?

Wie ziet ze niet onderweg, van allerlei soorten haken die bevestigd worden aan de kantbalk en of het chassis.

Vaak omdat een vastzetpunt niet op de juiste plek zit, of puur uit gemakzucht.

Wat zeggen de richtlijnen en normeringen?

De geldende normen regelen vooral krachten en de verplichte aanduidingen. Je valt dus terug op de fysica.


Wat zegt de Nederlandse wet?

Regeling voertuigen Artikel 5.18.6 lid 5


Vastzetsystemen, zekeringssystemen, stuwagemiddelen en onderdelen daarvan moeten goed functioneren en geschikt zijn voor het doel waarvoor ze gebruikt worden.

(Met 'geschikt' wordt bedoeld dat je de juiste haak gebruikt voor het te gebruiken aanslagpunt. De haak niet belasten op de punt bijvoorbeeld.)


Mag ik überhaupt wel aanslaan aan de kantbalk of het chassis?

Enkel bij neerbinden mag je aanslaan aan de kantbalk of het chassis, dit heeft met de neerwaartse krachten te maken.


Ofwel bij neerbinden zekert niet de spanband, maar de extra neerwaartse druk als gevolg van de ingeleide voorspanning, waardoor er een hogere wrijvingskracht ontstaat. Als de band beschermd wordt op de raakpunten, ronde hoeken, én de haakbodem ten opzichte van de band in een rechte lijn staan, is er niets aan de hand. Dat de kantbalk eventueel beschadigd, heeft geen relatie met het niet werken van de zekeringsmethode neerbinden.


Bij direct zekeren mag dit zeer zeker niet. Dit komt doordat er bij een directe zekering de band in principe als vormsluiting wordt gebruikt. De band voorkomt dat de te zekeren lading in de richting gaat schuiven waarvoor de band wordt ingezet. De band zekert niet het verschuiven maar vooral, werkt deze het verplaatsen tegen. Wrijvingskracht wordt niet zo zeer verhoogd door direct zekeren.


Ook dien je er rekening mee te houden dat, omdat je de haak bevestigd aan de kantbalk, de band dan meer raakvlakken heeft en er veelal een lagere STF waarde gerealiseerd wordt dan opgegeven als op het label. Let wel, gebruik wel de juiste soort haak!


Welke haak moet ik dan gebruiken?

De kantbalk is de drager waar de ‘normale’ sjorpunten hun krachten op kwijt kunnen. Indien je een dubbele punthaak aan een gecertificeerd sjoroog zet is er niets aan de hand. Máár, een klauwhaak aan een sjoroog bevestigen is weer niet toegestaan.


Dit werkt vice versa met de kantbalk en of het chassis, zet je een punthaak aan de kantbalk dan klopt Artikel 5.18.6 lid 5 en is het niet toegestaan.


Zet je een klauwhaak in, dan is er voor het neerbinden niets aan de hand. Maar neem in acht geen opgerekt vastzetmateriaal te gebruiken. Nogmaals, dit geldt enkel bij neerbinden, niet bij direct zekeren.

Is de kantbalk of het chassis wel ‘deugdelijk’ genoeg?

Doordat er een klauwhaak gebruikt wordt bij neerbinden, zorgt de klauwhaak voor een betere drukverdeling dan bij een dubbele punthaak.


Ongeacht of een bouwer met een berekening naar voren komt omtrent puntbelasting van het chassis en of kantbalk, mag het dus enkel bij neerbinden uitgevoerd worden door een spanband mét een klauwhaak. Het ligt dus niet zo zeer aan de kantbalk of het chassis, maar aan de effecten van het gebruik.

Code 95 Antislipmatten Rekenhulp ladingzekering Rekenhulp spanbanden Rekenhulp lading zekeren Niels Bouwmeester Cargo Coaching Code 95 lading zekeren ladingzekering specialist ladingzekering Ladingzekerheid Code 95 Calculator ladingzekering Ladingzekering calculator Spanbanden Sjorbanden Neerbinden Neersjorren Code XL EN12642 Sjorogen Wetgeving ladingzekering Neerzekeren Spanriemen Eumos 40509 Eumos 40511

Wat nu?

Het is dus toegestaan, mits goed en met de juiste haak uitgevoerd. Of zoals Artikel 5.18.6 lid 5 zegt, het moet geschikt zijn voor het doel. Een klauwhaak is geschikt, daar de klauwhaak er voor ontworpen is. Een dubbele punthaak niet, dit komt doordat de haak in 9 van de 10 gevallen onjuist belast wordt.

Mijn advies hierin, wil je alle methoden qua lading zekeren uit kunnen oefenen op je voertuig? Laat dan zeer zeker wat extra sjorogen monteren in uw voertuig.


Zorg er dan wel voor, dat u sjorogen monteert die getest en gecertificeerd zijn volgens de EN 12640:2019. Pas ook op met het overbelasten van het oog, een touwhaak is géén gecertificeerd vastzetpunt.



Een specialistische training lading zekeren kan uitkomst bieden.


Veel veilige kilometers toegewenst!


Niels Bouwmeester

Code 95 Antislipmatten Rekenhulp ladingzekering Rekenhulp spanbanden Rekenhulp lading zekeren Niels Bouwmeester Cargo Coaching Code 95 lading zekeren ladingzekering specialist ladingzekering Ladingzekerheid Code 95 Calculator ladingzekering Ladingzekering calculator Spanbanden Sjorbanden Neerbinden Neersjorren Code XL EN12642 Sjorogen Wetgeving ladingzekering Neerzekeren Spanriemen Eumos 40509 Eumos 40511

2.263 weergaven
Code 95 Antislipmatten Rekenhulp ladingzekering Rekenhulp spanbanden Rekenhulp lading zekeren Niels Bouwmeester Cargo Coaching Code 95 lading zekeren ladingzekering specialist ladingzekering Ladingzekerheid Code 95 Calculator ladingzekering Ladingzekering calculator Spanbanden Sjorbanden Neerbinden Neersjorren Code XL EN12642 Sjorogen Wetgeving ladingzekering Neerzekeren Spanriemen Eumos 40509 Eumos 40511
bottom of page