• Auteur: Niels Bouwmeester

Herkeuring EN 12642 Code XL


Kan mijn versterkte EN 12642 Code XL opbouw de krachten nog wel aan?

Een ieder die dit leest zal onderstaande stickers wel eens hebben gezien, maar wat zegt dit eigenlijk?


EN 12642 Code XL

De eigenaar van het voertuig krijgt bij aflevering een certificaat, waarin de producent de stabiliteit van de opbouw garandeert. Maar ook onder welke voorwaarden het certificaat geldig blijft. De voorwaarden zijn tevens afhankelijk van het gespecificeerde laadvermogen van het voertuig.


Dit maakt dat de opbouw beproefd en gecertificeerd is volgens de EN 12642 ,,Code XL''.

Elk afzonderlijk deel is getest en samen maakt dit één certificaat, dus dan spreken we o.a. over een sterkere dakconstructie, verstevigd kopschot, verstevigde achterdeuren en kader, stevigere zeilen, rongen met een hogere belastingscapaciteit, sterkere insteeklatten etc.


Versterkte opbouwen zijn uitermate geschikt voor vormgesloten ladingen, dus de ladingen 'opsluiten'. Let wel, hier zijn ook richtlijnen voor.



Herkeuring EN 12642 Code XL

Al enige tijd probeer ik in Nederland een verplichte jaarlijkse herkeuring Code XL in te voeren op het certificaat / opbouw, dit is volgens de EN 12642 Code XL niet nodig maar in Duitsland onder de VDI 2700 weer wél. Een keuring, een stempel en weer een garantie dat de opbouw nog altijd voldoet.



Waarom sta ik hier voor?

Allereerst om de veiligheid te vergroten, ik sprak eerder over het feit dat elk afzonderlijk component ook getest is en dat dit gezamenlijk tot één certificaat komt, maar wat nou als er schade aan de opbouw is ontstaan?

Hieronder zomaar twee voorbeelden, maar dit geldt eigenlijk voor elk gecertificeerd onderdeel;


Wat als ik schade aan mij deuren heb?

De reparateur dient er weer XL gecertificeerde deuren in te monteren, gebeurt dit ook daadwerkelijk?


Wat als ik schade aan mijn verstevigde zeilen heb?

Vanwege de 'kosten' worden er vaak géén verstevigde zeilen voor in teruggeplaatst.

Nu voldoet het zeil dus niet meer aan de daartoe voorgeschreven krachten in het al 'bestaande' certificaat. Zelfs wanneer er in het zeil is gesneden, dient dit vakbekwaam weer hersteld te worden.



Wat nu?

Wanneer er geen XL gecertificeerde componenten voor in de plaatst worden gebracht, vervalt het certificaat en kunnen de krachten die de opbouw aan zouden kunnen niet correct meer worden gerealiseerd.


Echter, het hoofd certificaat wordt eenmalig afgegeven en men kijkt er niet meer naar om. Zelfs als er geen schade aan de opbouw is ontstaan, kan men er niet eindeloos vanuit gaan dat de opbouw tot het einde der tijden de krachten aan kan blijven houden.


Is het dus niet wijsheid om het net als in Duitsland, eens in de zoveel tijd door een vakkundige te laten inspecteren?


Een specialistische training lading zekeren kan uitkomst bieden.


Veel veilige kilometers toegewenst!



Niels Bouwmeester


1,935 keer bekeken
Code 95 Antislipmatten Rekenhulp ladingzekering Rekenhulp spanbanden Rekenhulp lading zekeren Niels Bouwmeester Cargo Coaching Code 95 lading zekeren ladingzekering specialist ladingzekering Ladingzekerheid Code 95 Calculator ladingzekering Ladingzekering calculator Spanbanden Sjorbanden Neerbinden Neersjorren Code XL EN12642 Sjorogen Wetgeving ladingzekering Neerzekeren Spanriemen Eumos 40509 Eumos 40511