top of page
  • Foto van schrijverNiels Bouwmeester - Cargo Coaching

De verticale kopsjorring


Wie zich een beetje in de materie lading zekeren verdiept, komt er al gauw achter dat er meerdere waarden van belang zijn voor het correct berekenen én zekeren van een lading.

In ieder boekwerk en training welke ik voor ogen of oren heb gehad, staat bijvoorbeeld dat de STF waarde is bedoeld voor het neerbinden van een lading. De band en/of ketting dus over de lading plaatsen, dit om de wrijving te verhogen en extra neerwaartse druk te creëren.

Enkel is dit om het verschuiven van een lading tegen te gaan!

Wanneer men een coil in een coiltrailer wil vervoeren, wordt de coil dus in de goot geplaatst. Naderhand komt het zekeren hiervan, dit gebeurt veelal door de methode vormsluiting.

Dit door gebruik te maken van rongen, kettingen en of spanbanden, kun je vormsluiting creëren.

Onderstaand een afbeelding zoals de praktijk zich voordoet.

(Bron: Fahrzeugwerk Bernard KRONE GmbH & Co. KG)


Zoals te zien op de afbeelding, zijn er twee spanbanden over de lading geplaatst waarbij je volgens alle theorieboeken de STF waarde moet gebruiken.


Enkel, zoals eerder aangegeven is het doel bij het neerbinden en de STF waarde te gebruiken, de wrijving te verhogen en extra neerwaartse druk creëren, dit om het verschuiven tegen te gaan.

Maar, de coil is in alle richtingen opgesloten in de coilgoot door vormsluiting.

De coil kan niet meer verschuiven, het doel van de twee spanbanden is dus niet meer om de wrijving te verhogen en extra neerwaartse druk te creëren, maar om te zekeren tegen opwaartse krachten.

Je hebt dus een verticale kopsjorring aldus de titel van deze blog luidt, waarbij de LC waarde in omsnoering volstaat.


Ook hierin is mijn advies, kijk goed hoe de situatie is én waar je mee te maken hebt.

Ook tijdens een controle is het zeker niet onverstandig om te vragen naar de gemaakte berekeningen. Men controleert namelijk veelal met een app, maar dit is niet altijd zaligmakend.


Een specialistische training lading zekeren kan uitkomst bieden.


Veel veilige kilometers toegewenst!



Niels Bouwmeester



980 weergaven
Code 95 Antislipmatten Rekenhulp ladingzekering Rekenhulp spanbanden Rekenhulp lading zekeren Niels Bouwmeester Cargo Coaching Code 95 lading zekeren ladingzekering specialist ladingzekering Ladingzekerheid Code 95 Calculator ladingzekering Ladingzekering calculator Spanbanden Sjorbanden Neerbinden Neersjorren Code XL EN12642 Sjorogen Wetgeving ladingzekering Neerzekeren Spanriemen Eumos 40509 Eumos 40511
bottom of page